שש הערות ועוד אחת על המותר והאסור למעסיק ביחס לתיבת הדוא"ל של העובד בעבודה

לכל אחד מאיתנו יש תיבת דוא"ל של מקום העבודה. הנה כמה דברים שחשוב לדעת: 

1. ראשית, על המעסיק לקבוע מדיניות ברורה לגבי ניהול תיבות דוא"ל במרחב הוירטואלי של מקום העבודה. על המעסיק להגדיר מה מותר ומה אסור. 

2. המעסיק חייב לציין את ההגבלות הללו בחוזה ההעסקה של העובד. לא נכתב דבר בחוזה ההעסקה? המעסיק מנוע מכל מעקב, ניטור לכל תיבת דוא"ל תהא אשר תהא. 

3. המעסיק רשאי להעמיד לשימושו של העובד תיבה מקצועית המיועדת לצרכי עבודה בלבד. המעסיק רשאי לאסור על העובד לעשות בתיבה שימוש פרטי. 

4. אך אם העובד, בניגוד לאיסור, ביצע תכתובת אישית בתיבה המקצועית, אין המעסיק רשאי להיכנס לנתוני התוכן של התכתובת האישית של העובד ולהפר בכך את פרטיותו. 

5. לכלל זה חריג אחד: קיומו של חשש רציני, או ביסוס סביר של פעילות פלילית. 

6. אם המעסיק העמיד לטובת העובד תיבת דוא"ל מעורבת (תיבה מקצועית שמותר בה גם התכתבות אישית) אסור למעסיק לבצע פעולת ניטור בתיבה זו בקשר לתכתובות האישיות. 

7. התיבה בבעלות מוחלטת של העובד? (GMAIL, WALLA, HOTMAIL) – אסור להיכנס ואסור להציג עדויות מתוך התיבות הללו גם אם למעסיק יש גישה. חד וחלק.

*הכותב הנו עו"ד ממשרד שי רשף משרד עו"ד העוסק בדיני עבודה.
האמור במאמר זה לא נועד להחליף יעוץ משפטי פרטני